Last Updated on 27/02/2021 by admin
Suomalaisille Norra Djurgårdenin alueesta Värtan ja Gärdet lienevät tutuimmat kävelymatkalta laivaterminaalista kohti keskustaa. Alueella on kuitenkin enemmänkin nähtävää!
Gärdet
Gärdet (viralliselta nimeltään Ladugårdsgärdet) syntyi kun alue erotettiin Östermalmista vuonna 1926. Ensimmäinen mielikuva Gärdetistä on varmaankin useimmilla valtava, avara ruohikkoalue, joka toimi 1600-luvulla sotilaallisena harjoituskenttänä. Sittemmin alue on tullut tunnetuksi ulkoilualueena sekä monien festivaalien pitopaikkana. Osa Gärdetistä kuuluu 1995 perustettuun Kungliga Nationalstadsparken-kaupunkipuistoon – joka on muuten lajissaan maailman ensimmäinen!
Gärdet on kuitenkin myös asuinalue, jonka rakennuskanta on suureksi osaksi peräisin 1930-luvulla, mistä syystä funktionalistinen tyyli on vahvasti edustettuna. Leimallisia kaupunginosalle ovat avoimet korttelit, jossa talot on sijoitettu erilleen toisistaan, sekä viheralueet ja puistot.
Värtan
Nimi on meille suomalaisille synonyymi laivaterminaalille ja myöhemmin hieman tylsähkölle teollisuus- ja konttorialueelle. Tulevaisuudessa alue kehittyy kuitenkin Tukholman uudeksi ”merelliseksi julkisivuksi”, kun alueen rantaviivan tuntumaan rakennetaan n. 1.700 uutta asuntoa.
Uusi, avara Värtanterminaali otettiin käyttöön kesällä 2016. Terminaalin katolla on näköalatasanne, jonka kattopuutarhassa kannattaa tutustua Hans Rosenströmin teokseen ”2066”: viiteen, suureen graniittilohkareeseen on upotettu kaiuttimia, joiden kautta voi nauttia ääniteokosesta.
Vanhan, puretun terminaalin tilalle syntyy vähitellen uusi alue, Valparaiso, johon tulee niin asutusta kuin konttorirakennuksia.
Tiesitkö että kävellessäsi Värtanterminaalista Gärdetin T-baneasemalle ohitat Finlandsparken-puiston, jonka keskellä on Gudrun Eduardsin vuonna 1986 pystytetty ”Finlandsmonumentet”, joka symbolisoi Suomen ja Ruotsin yhteistä historiaa?
Frihamnen ja Loudden
Voimakkaasti kehittyvä Frihamnen tarjoaa jo nyt nähtävää entisellä vapaasataman alueella. Rahtilaivat ovat väistyneet risteilylaivojen tieltä ja alueelle suunnitellaan nyt uusia asuntoja.
Jo nyt alueella on mielenkiintoisia tutustumiskohteita, esim. käsityöoluita valmistava Stockholm Brewing Co. siihen liittyvine Farm-panimoravintoloineen, huonekalumuotoilua esittelevä yksityinen Möbeldesignmusem sekä vuoden 2020 aikana uudelleen avautuva, nykytaidetta esittelevä Magasin III -taidehalli.
Uutta tapaa törmäyttää yrityksiä ja taidetta edustaa ”Blivande”: sata vuotta vanhaan makasiinin, joka rakennettiin alun perin satamatyöläisten ruokalaksi on nyt luotu tila, jossa on niin taiteilijoiden ateljeita, verstaita, tapahtumatiloja kuin yhteisöllisiä työskentelytiloja.
Vanhaan banaanien kypsytysvarastoon – joka kutsutaan nimellä Banantemplet – suunnitellaan puolestaan uutta klubikonseptia, jossa olisi ohjelmatarjontaa kaikkina vuorokauden aikoina.
Vapaasataman naapuriin, entisen öljy- ja konttisataman tilalle suunnitellaan täysin uutta ekologista ja merenläheistä kaupunginosaa: Louddenin alueelle kaavoitetaan n. 4.000 uutta asuntoa, joista ensimmäisten arvioidaan olevan muuttovalmiina vuonna 2025.
Hjorthagen
Värtan-terminaalista Ropstenin suuntaan sijaitseva Hjorthagen oli ennen osittain suljettua teollisuusaluetta, jossa sijaitsi mm. Tukholman kaasulaitos. Arkkitehtonisesti arvokkaan alueen suunnitteli 1800-luvun lopussa Ferdinand Boberg. Nyt tätä arvokasta teollisuusmaisemaa kehitetään uudis- ja täydennysrakentamisella eläväksi kaupunginosaksi, josta tulee ajan myötä myös mielenkiintoinen käyntikohde. Lue lisää Gasverket-projektista.
Norra Djurgårdenin vinkit
Top-3
– Etnografiska muséet
– Sjöhistoriska muséet
– Tekniska muséet
Nähtävyydet
– Kungliga Nationalstadsparken-kaupunkipuisto
Tuntemattomat
– Polismuséet
– Spårvägsmuseum (avataan Hjorthagenissa vuoden 2020 lopulla)
Kirkot
– Engelska kyrkan
– Hjorthagskyrkan
Tiesitkö, että Gärdetille lasketui vuonna 1919 ainoa Ruotsissa vieraillut zeppelin-ilmalaiva, ”LZ 120 Bodensee” ?
Pääkuva: Frihamnen – Thomas Junell